(...) Mit Mike Newell hat sich diesmal ein Brite dem so amerikanischen Genre angenommen. Vielleicht eine Erklärung dafür, daß Donnie Brasco kein typischer Mafia-Film geworden ist. Diesmal geht es nicht um die schon vielfach verfilmte Geschichte über die Anführer der sog. ehrenwerten Gesellschaft. Newell zeigt vielmehr die aussichtslose Situation eines Gefolgsmannes. So sehr sich Lefty auch bemüht, er wird nie zu den Bossen gehören. Ungewöhnlich bei diesem Film ist auch die Perspektive der Erzählung. Obwohl die ZuschauerIn dem Handlungsstrang durch die Figur des Donnie Brasco alias Joe Pistone folgt, wird er ebenso mit den Problem der Sympathie für den erfolglosen Lefty konfrontiert. Dadurch fällt es auch nicht so schwer, sich in Donnie/Joe hineinzuversetzen, der sich als Undercoveragent keine freundschaftlichen Gefühle für Lefty leisten kann. Erschreckend für Joe ist es dann auch festzustellen, daß er sich mehr und mehr mit der Person des Donnie Brasco zu identifizieren scheint. Als sich seine Frau schließlich von ihm scheiden lassen will, nimmt Joe ihre Entscheidung scheinbar völlig teilnahmslos hin. In Wahrheit steht er dieser Situation völlig hilflos gegenüber. Er kann sich Maggie nicht anvertrauen, kann ihr nicht erzählen, daß er Lefty mag. Lefty wiederum kann er nichts von seiner Familie erzählen. Da es sich bei Donnie Brasco mehr um ein psychologisches Drama denn um einen Actionstreifen handelt, werden sicher einige ZuschauerInnen enttäuscht sein, zumal sie Al Pacino nur in der Rolle des starken Anführers oder wie etwa in Carlito's Way als Einzelkämpfer kennen.
ch, queer view
(...) Schon wieder ein Mafia-Film?
Ja und Nein! Denn Donnie Brasco betrachtet die Mafia nicht wie einst in
der Pate von oben her, sondern von unten - von Linky, einem Mann mit Familie
und deren Problemen, der sich 30 Jahre für die Familie geschuftet
hat und nun in Donnie seine Chance sieht, endlich groß raus zu kommen.
Mit wenigen, aber ungeblümten
Gewaltszenen, einer wunderschönen Kameraführung und der erschreckenden
Normalität der Arbeit, geht der Film an das Leben in und um die Mafia
heran. Hier werden keine genialen Deals durchgeführt, hier werden
Parkautomaten geknackt und Kleingeld gezählt. Stück für
Stück baut Mike Newell die Widersprüche zwischen der vertrauten
Freundschaft von Donnie und Linky und ihrem brutalen Geschäft, die
Widersprüche zwischen der unberechenbaren Brutalität und jahrelangen
Traditionen auf. Es ist ein Film über einen Mann, der Freunde, Familie,
Frau und Heimat aufgibt um das Böse zu bekämpfen und unaufhaltsam
und immer tiefer in den Sog desselben gerät und letztlich einsehen
muß, daß die einst so breite Trennung zwischen Gut und Böse
für ihn fast nicht mehr zu erkennen ist. Dabei hat es Mike Newell
geschafft die besten Darsteller für die jeweilige Rolle zu bekommen,
denn von Johnny Depp bis Michael Madson kommt keine Spur von Unstimmigkeit
auf und Al Pacino ist - ist Al Pacino, ungeschlagen und unerreicht.
Die Mafia mal anders in einem
Film, der den Kinobesuch wert ist!
Jörg Schneider
(...) Ein zunächst distanziert wirkender Film, bei genauerem Hinsehen aber ein beeindruckendes Werk über die Trostlosigkeit des kriminellen Alltagsgeschäfts und über die Unmöglichkeit, sein Leben in eine "gute" und eine "schlechte" Hälfte zu teilen.
Zoom, 5/97
(...) Mike Newell porträtiert die Mafia-Soldaten am unteren Ende der Hierarchie, zeigt die fließenden Grenzen zwischen Gut und Böse. Großes Schauspielerkino in dichter und düsterer Atmosphäre.
M.K.
(...) "Donnie Brasco" ist auch ein melancholischer Film über Männerfreundschaft, und die Augen-Blicke zwischen Al Pacino und Johnny Depp sind romantische Zeichen einer Möglichkeit. Latente Homosexualität ist Leben, dessen Facettenreichtum Mike Newell immer auf der Spur bleibt.
Frauke Hanck, AZ, 17.4.97
(...) Die Inszenierung unterstreicht das durch einen elegant-elliptischen Stil, der auf dramatische Zuspitzungen weitgehend verzichtet und den Blick des Zuschauers auf die alltäglichen Vorgänge konzentriert.
Frank Arnold, tip, 9/97
Mike Newells starbesetzter Gangsterfilm leidet an chronischen Ladehemmungen Johnny Depp gegen Al Pacino. Der eine wurde als Teenie-Finsterling bekannt, ist der schillernste Charakterdarsteller seiner Generation und Lover von Top-Model Kate Moss. Der andere wurde achtmal für den Oscar nominiert, gewann ihn für die Rolle eines Blinden in Der Duft der Frauen und ist der zerfurchte Altmeister des Gangsterfilms (Der Pate, Scarface). Im melodramatischen Mafia-Thriller Donnie Brasco stehen sie nun erstmals gemeinsam vor der Kamera - und rackern sich an einem leblosen Objekt ab. Der Film erzählt die authentische Geschichte des New Yorker Polizisten Joe Pistone, der sich 1978 unter dem Namen Donnie Brasco in die Mafia einschleuste und nach sechsjähriger Wühlarbeit einen Verbrecherring auffliegen ließ 1989 schrieb Pistone ein Buch über seine Undercover-Tätigkeit, das von Paul Attanasio (Quiz Show) für die Leinwand adaptiert wurde. Leider mit müßigem Erfolg. Depp agiert in der Titelrolle zwar mit üblicher Intensität, aber die psychologische Tiefe der Figur wird nie ausgelotet. Er bleibt ein eindimensionales Konstrukt - ganz im Gegensatz zur ungleich nuancierteren Rolle des ausgebrannten Klein-Mafioso Lefty Rugiero. Dieser freundet sich mit Brasco an und protegiert ihn bei seinen Bossen, ohne zu ahnen, daß er einem Spitzel auf den Leim geht. Den Rest des Films kennen deutsche Zuschauer aus der TV-Serie "Der Schattenmann": der kleine Cop in der verlockenden großen Welt der Gangster - mit allem, was dazugehört. Was ein Stoff für einen sinistren Kinoerzähler wie Abel Ferrara gewesen wäre, gerinnt unter der Regie von Mike Newell (Vier Hochzeiten und ein Todesfall) nur zu einem freudlosen Tee-und-Gebäck-Krimi.
cinema
"Donnie Brasco" ist ein authentischer Film über einen FBI-Mann, der in der Mafia aufgenommen wird, und nach langer, gefährlicher Arbeit über hundert Gangster hochgehen läßt. (...) In diesem Film sieht man nicht das schöne Leben der reichen Mafiabosse sondern das der kleinen Auftragsarbeiter wie Lefty, der in keiner luxuriösen Villa lebt, sondern in einer kleinen Etagenwohnung mit ständig zu wenig Bargeld. Aber Al Pacino überzeugt auch in dieser Rolle wieder einmal. Schade nur, daß der Film einige Längen hat, in denen versucht wird, die Figuren näher zu charakterisieren, was allerdings nicht so richtig glücken will.
cinemaq.de
DEPP CHARGE
Working with Pacino, Depp
reveals a new maturity that echoes the onscreen relationship between the
young undercover agent and the older mafioso
Donnie brasco and Johnny Depp--the
pair of diminutive and rhyming first names suggests, one hopes, larger
reverberances between a compelling character and the fascinating young
actor who plays him in a movie. Secretiveness and watchfulness are among
the traits they share. So are tastes for danger, duplicity and disguise.
Most significant, role playing is for both of them--though in rather different
ways--a matter of life and death.
It's quite literally so for
the hero of Donnie Brasco, Mike Newell's smart, suspenseful and neo-Scorsesian
study of lowlife Mob life. Based on a true story, the film takes its title
from the alias chosen by an undercover fbi man named Joe Pistone when he
penetrated a New York Mafia family in the 1970s. He lived this lie for
six years, knowing that one miscue, one bad line reading could be his death
warrant. Then he spent twice that time testifying against men with whom
he had developed certain dubious collegial bonds. Today Pistone, who has
emerged to do some cheerleading for the film, lives under yet another identity--the
Mob has a long-standing $500,000 price on his head.
The stakes are obviously nowhere
near as high for the performer who, Pistone says, "captured me 100%--my
mannerisms, my walk, my talk." Nobody is going to car-bomb an actor who
bombs; the worst he's going to suffer is bad reviews and, conceivably,
a drop in his asking price. Even so, the evidence suggests that Depp is
a man who comes into sharp focus and, more important, attains full life
only when he loses himself in a role. The first time director John Badham
met the actor he intended to cast in his thriller Nick of Time, he did
not recognize him. "He looked like one of those Identi-Kit police drawings,"
he says, a rough sketch waiting to be rounded out and colored in by his
next role.
To be sure, a figure bearing
Depp's name runs, occasionally roughshod, through the tabloid life of our
times. This guy is best known to the general public for trashing a hotel
room a couple of years ago and getting busted for it, for his long-running
liaison with supersvelte supermodel Kate Moss and for his proprietorship
of the menacingly named Viper Room, the determinedly grungy rock club on
Sunset Blvd. outside of which River Phoenix succumbed to a final overdose.
What the public does not know is that this character is largely the figment
of
our gossip-debased collective unconscious.
A certain cultural laziness
compounds this misapprehension. It's much easier to write Depp off as just
another "actor boy," seeming to strike those inarticulately nihilistic
poses that are the type's trademark, than it is to come seriously to grips
with his astonishingly rangy body of work. Or even to catch it, since this
Florida high school dropout, failed rocker and totally instinctive actor
tends to work cult country, where a film's theatrical life-span can be
nasty, brutal and short, but where these days the more interesting directors
and writers hang out. Last week, Depp extended himself somewhat, gaining
attention at the Cannes Film Festival both for his acclaimed directorial
debut, The Brave, and for outspoken comments assailing the myth of the
American Dream.
"He's an auteur hag," says
his friend director John Waters, and Depp's longtime agent, Tracey Jacobs,
agrees. "It all starts with the screenplay," she says, "not the bottom
line. Then he chooses directors and actors he likes." Among them is Marlon
Brando, another instinctive actor, who almost certainly would have preferred
a hide-in-plain-sight career like Depp's to the one he got. Depp, now 33,
was lucky. He was given his shot at mainstream studdishness early on and
blew it off fast. That was after he scored his first major success on TV's
21 Jump Street (where he played an undercover narc), when he was being
offered plenty of chances to expand on the part in high-impact action features.
It was Waters who gave him
the chance to break that mold before it was fully hardened. "I told him
if he did Cry-Baby, we'd kill that image," he says. "So he parodied himself
by playing a teen idol, and it totally worked." Then Tim Burton gave him
the opportunity to bury it for good with Edward Scissorhands, in which
Depp played an abandoned monster with cutlery where his digits should have
been, trying with sweetly contained but (considering his weaponry) dangerous
eagerness to adjust to suburban normalcy. Everyone from moony adolescents
to case-hardened movie critics could read the silent, yet somehow unsentimental,
plea for succor emanating from his deep obsidian eyes, wonderfully set
off by whiteface makeup.
It was a revelation--perhaps
not least to Depp. The success of the film (his only commercial hit) showed
that it was possible to subvert stardom's conventional wisdom, which insists
that an actor must assert at least some aspect of his nature that the audience
can identify and cling to as he moves from picture to picture. Scissorhands
proved to Depp that he could work in his own way. "He transforms himself
into the character," says Badham. "He's not going to do what some actors
do, and transform the character into themselves."
Depp turned down the Keanu
Reeves part in Speed and the Brad Pitt role in Legends of the Fall, becoming
something rather old-fashioned, a character lead. But he worked in the
kind of fringy films that middlebrow traditionalists, the people who sniffishly
deplore actors who "just play themselves," never go to see. This is their
loss; they have missed out on the filmography of the most interesting actor
of the '90s. It is woven of two strands, one boldly colored, the other
gray and recessive. Besides Scissorhands, the first skein includes Ed Wood,
Depp's serenely obsessive portrait of the grade-Z moviemaker and cross-dresser
with a special affection for angora sweaters; Don Juan De Marco, where
he plays a schizophrenic who escapes from dismal reality by impersonating,
with sinuous delicacy, an enviably proficient Latin lover; and Benny &
Joon, in which he's an illiterate and nearly speechless waif with a genius
for mime. What is perhaps most striking about these characterizations is
their fundamental sobriety, disciplined intensity and hints of Depp's other
main line, which consists of making something quite hypnotic out of a passivity
enlivened by nothing more than watchful alertness. He used this strand
in his oddly matched pair of accountants, one of whom is drawn against
his will into an assassination plot in Badham's Nick of Time, while the
other is bedeviled by various personifications of frontier mythology in
Jim Jarmusch's shaggy, satirical western, Dead Man.
Depp has done this so well
that Waters claims "he's got other young actors imitating his career. I
actually hear people say, 'I want to do a Johnny Depp.' And no, I won't
name who they are." What Waters will argue is that his friend's best work
is in his straightest role: the super-responsible elder sibling trying
to keep his family from spinning into total dysfunction in What's Eating
Gilbert Grape? "He's real. He plays heroes in an uncorny way."
He plays everybody that way.
But until now there has always been something a little unformed, a little
less than totally grownup in his performances. That's what makes Donnie
Brasco so important. As Jacobs says, "It's the strong, manly role that
Hollywood wanted him to do for so long." And more. For as director Newell
observes, Brasco "is a hard man, a brutal man," operating in a narrative
that offers him no convenient escape clauses, no soft or fanciful evasions
of fate. Forced in anguish to abandon his real family for his Mob family--his
wife, whose patience with his absences finally runs out, is very well played
by Anne Heche--Brasco must ultimately betray his only real friend in the
criminal clan, Al Pacino's very weary, very unsuccessful and finally very
touching soldier, a man the movie makes much more appealing than the law-enforcement
bureaucrats who show not an ounce of understanding, let alone compassion,
for the soul Pistone-Brasco has shriven in their service.
This is good strong stuff,
not least because, as Newell says, Paul Attanasio's adaptation of Pistone's
book offers "this absolutely novel point of view about the Mob," dealing
as it does "with the lowest rung, the have-nots. I loved being at the bottom
of the pond." So, obviously, did Depp. "He absorbs so much," says the wondering
Pistone, with whom Depp hung out for weeks, perfecting all his mannerisms--right
down to a nervous cough--that "he doesn't try. It just comes to him. And
he remembers everything. He's like a sponge."
Or perhaps "an unplowed field,"
as Newell prefers to put it. In any case, an actor unencumbered by ego,
and increasingly confident of his gift for transforming himself into anything
he wants to be. Or, possibly, anything we need him to be, in our largely
feckless search for something that rings true, or is at least believable,
at the movies.
Richard Schickel, Time Magazine 26.5.97